Walk all lies away
05 Decembrie - 25 Ianuarie
Miercuri-Sâmbătă 16:00-20:00
O practică artistică a mersului deschide un dialog legat de fizicalitatea procesului, de anduranță, de motivele pentru care pleci la drum, de căutări și reflecții asupra locului parcurs, ori asupra peisajului, până la contextul social-politic în care se desfășoară mersul.
Michael Höpfner merge pentru sine, dar și pentru a ne atrage atenția asupra mediului natural, social și geo-politic care se întinde la picioarele noastre. E o călătorie solitară, dar foarte mult împreună cu exteriorul, cu toate aceste mici și mari locuri și evenimente pe care le parcurge. Michael îmi povestește despre un tip de dualitate - despre privirea asupra peisajului, locuirea lui în solitudine, dar și parcursul prin multiple forme și spații cu realități cotidiene - sate, orașe, zone abandonate, întinderi - fiecare venind cu specificitatea locului.
Cu Michael Höpfner am început dialogul în jurul peisajului prin 2021, când am propus un grup de discuție pe această temă. Din comunitatea formată prin interesul pentru felul în care fiecare se raporta la peisaj în practici teoretice, literare, ori artistice, am dezvoltat împreună cartea Utilizarea peisajului. Pentru publicație, Michael a scris un eseu, o perspectivă personală asupra felului în care se schimbă percepția omului în ceea ce privește natura pornind de la revoluția industrială. Aprofundând felul în care se raportează la subiect, dar și a practicii sale dependente de mers, de parcurs o perioadă îndelungată în natură, l-am invitat să străbată un drum prin România, având ca punct de pornire satul Șona.
În 2022 a făcut prima călătorie din satul Șona pe vârful Moldoveanu, iar în 2024, din Șona spre vărsarea Dunării în Marea Neagră, pe la Sulina. Expoziția Walk all lies away e o reacție la cele două călătorii care n-au fost ușoare: prima, într-o vreme și zăpadă neiertătoare, petrecută în refugiul din vârful Moldoveanu; a doua, încheiată cu zgomotul războiului de pe cealaltă parte a Mării Negre. De data aceasta, poate mai mult decât în alte proiecte, a fost un permanent pendul între realitatea locurilor în sens documentar și nevoia de introspecție, de a fi pe pământ, de a călca, de a reflecta asupra naturii din interiorul ei. De aceea a și ales aici să concentreze lucrările în jurul întâlnirii cu câteva locuri cheie și nu asupra unui traseu narativ, cronologic. Dacă fotografiile sunt martorii acestui parcurs, desenele de mari dimensiuni vorbesc despre ceea ce rămâne cu artistul când revine în atelier, developează fotografiile, le selectează și recontextualizează.
Odată cu expoziția, apare și cartea Walk all lies away, pentru care i-am invitat la dialog pe Svetlana Cârstean și Michael Höpfner. Ambii vin dintr-un cadru de investigare personală, dar care se extinde înapoi către lume și mișcările pe care le facem, având sau nu conștiința urmelor noastre. Cu preocupări comune pentru practica mersului, poeta și artistul se întâlnesc pentru publicație, prin limbaj, semn și fotografie. Din această întâlnire și publicație includem în expoziție fragmente audio din poemul Svetlanei Cârstean, As a walker I am an alien, adăugând un nou strat pentru modurile în care cei doi se întâlnesc.
Svetlana și Michael merg împreună și în paralel, intersectându-se constant prin munca pe care fiecare a depus-o prin mers, despre mers și pentru mers. Svetlana scrie pentru a imagina o lume desprinsă din și care transcede imediata apropiere prin femeia care așteaptă autobuzul în stație, călătoria lui Werner Herzog pentru Lotte, ori toleranța peisajului - un pendul în care Michael se regăsește în egală măsură.
Atât pentru carte, cât și pentru expoziție, am ales păstrarea frazei propuse de Michael, Walk all lies away, ca atare, netradusă, pentru sensul pe care îl dă acestei întâlniri dincolo de limba fiecăruia (română–germană); un titlu pe care nu l-am considerat că vine dintr-o engleză globală, ci dintr-o nevoie de a exprima un proces artistic și intenția pelerinului de a parcurge un drum întrebându-se care sunt minciunile actuale, înrădăcinate în istorie, pe care simte nevoia să le înlăture. Cred că ambele practici sunt revoluții tăcute la care cei doi ne invită să luăm parte.
Practica lui Michael Höpfner (1972, Krems/Donau, Austria) este, încă din perioada studenției, mersul; din 1997 călătorește pe jos prin Vestul Chinei, Regiunea Autonomă Tibet a Chinei și Qinghai, Tadjikistan, Ucraina, Kazahstan, Kârgâzstan, Nepal, Coreea de Sud, precum și în munții arcului alpin.
Svetlana Cârstean (1969, Botoșani, România) publică primul volum de poezii în 2008, Floarea de menghină, apoi Gravitație în 2015, urmându-i volumul Trado, scris împreună cu poeta suedeză Athena Farrokhzad, și Sînt alta din 2021.
Expoziția Walk all lies away e sprijinită prin programul multianual Intertwined Relationships. Contaminated Exchange, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (în perioada 2024–2025). Programul multianual (2024–2025) nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Tipărirea publicației Walk all lies away este susținută de Fundația Globalworth (parteneri în 2024 ai programului editorial). Mulțumim, de asemena, Europapier România pentru sprijinul acordat în furnziarea hârtiei Pergraphica® Natural Rough 100g.
Walk all lies away
05 Decembrie - 25 Ianuarie
Miercuri-Sâmbătă 16:00-20:00
O practică artistică a mersului deschide un dialog legat de fizicalitatea procesului, de anduranță, de motivele pentru care pleci la drum, de căutări și reflecții asupra locului parcurs, ori asupra peisajului, până la contextul social-politic în care se desfășoară mersul.
Michael Höpfner merge pentru sine, dar și pentru a ne atrage atenția asupra mediului natural, social și geo-politic care se întinde la picioarele noastre. E o călătorie solitară, dar foarte mult împreună cu exteriorul, cu toate aceste mici și mari locuri și evenimente pe care le parcurge. Michael îmi povestește despre un tip de dualitate - despre privirea asupra peisajului, locuirea lui în solitudine, dar și parcursul prin multiple forme și spații cu realități cotidiene - sate, orașe, zone abandonate, întinderi - fiecare venind cu specificitatea locului.
Cu Michael Höpfner am început dialogul în jurul peisajului prin 2021, când am propus un grup de discuție pe această temă. Din comunitatea formată prin interesul pentru felul în care fiecare se raporta la peisaj în practici teoretice, literare, ori artistice, am dezvoltat împreună cartea Utilizarea peisajului. Pentru publicație, Michael a scris un eseu, o perspectivă personală asupra felului în care se schimbă percepția omului în ceea ce privește natura pornind de la revoluția industrială. Aprofundând felul în care se raportează la subiect, dar și a practicii sale dependente de mers, de parcurs o perioadă îndelungată în natură, l-am invitat să străbată un drum prin România, având ca punct de pornire satul Șona.
În 2022 a făcut prima călătorie din satul Șona pe vârful Moldoveanu, iar în 2024, din Șona spre vărsarea Dunării în Marea Neagră, pe la Sulina. Expoziția Walk all lies away e o reacție la cele două călătorii care n-au fost ușoare: prima, într-o vreme și zăpadă neiertătoare, petrecută în refugiul din vârful Moldoveanu; a doua, încheiată cu zgomotul războiului de pe cealaltă parte a Mării Negre. De data aceasta, poate mai mult decât în alte proiecte, a fost un permanent pendul între realitatea locurilor în sens documentar și nevoia de introspecție, de a fi pe pământ, de a călca, de a reflecta asupra naturii din interiorul ei. De aceea a și ales aici să concentreze lucrările în jurul întâlnirii cu câteva locuri cheie și nu asupra unui traseu narativ, cronologic. Dacă fotografiile sunt martorii acestui parcurs, desenele de mari dimensiuni vorbesc despre ceea ce rămâne cu artistul când revine în atelier, developează fotografiile, le selectează și recontextualizează.
Odată cu expoziția, apare și cartea Walk all lies away, pentru care i-am invitat la dialog pe Svetlana Cârstean și Michael Höpfner. Ambii vin dintr-un cadru de investigare personală, dar care se extinde înapoi către lume și mișcările pe care le facem, având sau nu conștiința urmelor noastre. Cu preocupări comune pentru practica mersului, poeta și artistul se întâlnesc pentru publicație, prin limbaj, semn și fotografie. Din această întâlnire și publicație includem în expoziție fragmente audio din poemul Svetlanei Cârstean, As a walker I am an alien, adăugând un nou strat pentru modurile în care cei doi se întâlnesc.
Svetlana și Michael merg împreună și în paralel, intersectându-se constant prin munca pe care fiecare a depus-o prin mers, despre mers și pentru mers. Svetlana scrie pentru a imagina o lume desprinsă din și care transcede imediata apropiere prin femeia care așteaptă autobuzul în stație, călătoria lui Werner Herzog pentru Lotte, ori toleranța peisajului - un pendul în care Michael se regăsește în egală măsură.
Atât pentru carte, cât și pentru expoziție, am ales păstrarea frazei propuse de Michael, Walk all lies away, ca atare, netradusă, pentru sensul pe care îl dă acestei întâlniri dincolo de limba fiecăruia (română–germană); un titlu pe care nu l-am considerat că vine dintr-o engleză globală, ci dintr-o nevoie de a exprima un proces artistic și intenția pelerinului de a parcurge un drum întrebându-se care sunt minciunile actuale, înrădăcinate în istorie, pe care simte nevoia să le înlăture. Cred că ambele practici sunt revoluții tăcute la care cei doi ne invită să luăm parte.
Practica lui Michael Höpfner (1972, Krems/Donau, Austria) este, încă din perioada studenției, mersul; din 1997 călătorește pe jos prin Vestul Chinei, Regiunea Autonomă Tibet a Chinei și Qinghai, Tadjikistan, Ucraina, Kazahstan, Kârgâzstan, Nepal, Coreea de Sud, precum și în munții arcului alpin.
Svetlana Cârstean (1969, Botoșani, România) publică primul volum de poezii în 2008, Floarea de menghină, apoi Gravitație în 2015, urmându-i volumul Trado, scris împreună cu poeta suedeză Athena Farrokhzad, și Sînt alta din 2021.
Expoziția Walk all lies away e sprijinită prin programul multianual Intertwined Relationships. Contaminated Exchange, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (în perioada 2024–2025). Programul multianual (2024–2025) nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Tipărirea publicației Walk all lies away este susținută de Fundația Globalworth (parteneri în 2024 ai programului editorial). Mulțumim, de asemena, Europapier România pentru sprijinul acordat în furnziarea hârtiei Pergraphica® Natural Rough 100g.