Vise domesticite
Dana Jiloveanu
11.07 - 17.08.2024
Mi-Sâ 16:00 - 20:00
Vise domesticite, asemenea spațiului poetic al lui Gaston Bachelard, este o incursiune vizuală in textura stărilor psihice, căutând să redea un loc al solidarităţii între om, mundaneitate și intimitățile sale de anvergură cosmică. În spațiul poetic, visul ocupă un loc important, putând fi văzut atât ca sursa, cât și substanța percepției. Ca în vis, obiectele din desene sunt când o piatră, când un pește, când un zmeu, când o pasăre; persoanele străine sunt familiare, distanța e alăturată și casnicul neobișnuit. Visele devin astfel un receptacul pentru speranțe, temeri, dar și preocupări cognitive și spirituale, iar domesticirea lor este procesul prin care stări, figuri și bestiare sunt aduse în lume, în afară, și transpuse într-un cadru recognoscibil prin însăși domesticirea lor.
Imaginile ajung astfel pe foaie, prin desen, gravură, monotip ori poezie, ca niște continuități longiline ale tectonicii imaginarului-real, călătoria vizuală pe care o propune artista fiind presărată cu vietăți, forme și obiecte hibride aflate în diferite ipostaze ale captivității în formă: agățate în cârlige, puse în borcane ori fixate în rame. Va reuși oare privitorul să le elibereze sau să le domesticească complet?
The project Domesticated dreams, similar to Gaston Bachelard’s poetic space, is a visual foray into the texture of mental states, seeking to restore a place of solidarity between human-ness, everydayness, and our intimacies of cosmic scale. In this poetic space, the dream occupies a special place ― seen as the substance of perception as well as its source. As in dreams, the objects in her drawings are successively stones, fish, a kite, or a bird; strangers are at the same time familiar, distances are close, and the ordinary unusual. Dreams become a receptacle for hopes and fears, for cognitive and spiritual concerns, and their taming is the process by which states, figures, and bestiaries are brought into the world and transposed into a recognizable framework through their very domestication.
Thus, the images end up on paper, through drawing, linocut, monotype or poetry, as fluidities of the tectonic imaginary-real. The visual journey that the artist proposes is full of animals, forms, and hybrid objects in different stages of form captivity: hung on hooks, placed in jars, or fixed in frames. Will the viewer be able to free them or domesticate them completely?
Vise domesticite
Dana Jiloveanu
11.07 - 17.08.2024
Mi-Sâ 16:00 - 20:00